donderdag 14 juni 2012

ONS eten en drinken in Enschede



Onderweg op de fiets deze keer, naar de binnenstad van Enschede. Ik ben benieuwd naar restaurant ONS eten en drinken, gevestigd in de Walstraat.
Onder andere door het interview met de buffelboerin begreep ik dat deze horecaonderneming kookt met streekproducten. Op zich is dat niet heel verrassend want het zijn er steeds meer, maar tot nu toe kwam ik het in de binnenstad van Enschede nog niet tegen.
Wat ik van tevoren ook niet wist dat dit een verhaal zou worden over twee studenten die in Enschede hun ware passie vonden!


Ik ontmoet Dennis, samen met zijn vriendin is hij eigenaar van dit trendy en vriendelijk ingericht restaurant.
Hoe het allemaal begon?
“Nou, je studeert in Enschede aan de UT en je hebt een baantje in de horeca. Dat begon bij de Beiaard. Ik ben verzot op speciaal bieren en leerde hier niet alleen over bier maar natuurlijk sowieso het horecaleven kennen. Dit horecaleven beviel me eigenlijk wel heel goed. Mijn vriendin leerde ik hier ook kennen, die studeerde aan het Saxion”.

Soortgelijke verhalen heb ik vaker gehoord in Enschede! De gezellige horeca is duidelijk een concurrent voor de UT!?

“Het ging natuurlijk niet van de een op de andere dag maar uiteindelijk ben ik dus met mijn studie gestopt en ben de Grolsch Academie gaan doen.
Hier leer je alles over ondernemen, marketing, concepten e.d. voor het starten van je eigen horecabedrijf. 1 Dag in de week naar de Academie en daarnaast werken in de horeca. Het was een geweldige opleiding en heb er inderdaad erg veel geleerd en gezien.
Na het afronden van de Grolsch Academie ben ik samen met mijn vriendin dit restaurant begonnen. We hebben 2 parttime koks in dienst, want wij koken niet zelf”.

“Mijn voorliefde voor speciaalbieren betekent dat wij nu ook 60 soorten bier hebben. We hebben onder andere bier van Bierbrouwerij de Leckere, dit is biologisch bier en smaakt erg lekker.
De Salade met Geitenkaas vd Wolverei
Naast de bieren gebruiken wij inderdaad streekproducten, Buffelmozarella (Buffalofarm), Geitenkaas (Wolverei), vlees van slagerij de Feitenhof, Brood van Menno en we hebben een paar keer per jaar ook varkensvlees van de Bunter Bentheimer varkens. Ons ijs is van IJssalon Heinink in Enschede.
Wij koken seizoensgebonden, onze menukaart wisselt daardoor elke 3 maanden, er staat altijd vlees, vis en vegetarisch op het menu.
Sinds kort zij wij ook open voor de Lunch en hebben nu dus ook een lunchkaart”.
Een daghap serveren zij ook en kost bij Ons 8,- euro.

Bierbrouwer de Leckere bezorgt ondertussen ‘vers’ bier en de nieuwe generatie, Jelle, zit naast ons te peuzelen van een tweede tosti, hobbelt gezellig tussen de tafeltjes door en brabbelt af en toe gezellig mee. Tja, die groeit dus op in deze gastvrije omgeving en met de passie van zijn ouders.

Ik had een lunchafspraak met een vriendin dus dat was een mooie gelegenheid om iets van de lunchkaart te bestellen. In het zonnetje in een levendige Walstraat, genoten wij van twee heerlijke salades. Eentje met de Buffelmozarella en de andere met de Geitenkaas. Het smaakte voortreffelijk!
Dank UT en Saxion voor het voortbrengen van deze twee horecaondernemers!
De Salade met de Buffelmozarella vd Buffalofarm

Walstraat 41, Enschede

Annemieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten